DUST SPECKS ON THE SEA: CONTEMPORARY SCULPTURE FROM THE FRENCH CARIBBEAN & HAITI

Dust Specks on the Sea focuses on sculptural works by over a dozen contemporary artists from Guadeloupe, Martinique, French Guiana, and Haiti and addresses the various positionings of the postcolonial condition in this region. The exhibition’s title—Dust Specks on the Sea—is derived from a quote by former French President Charles de Gaulle, describing his view of the French Caribbean islands from an airplane in 1964. De Gaulle’s description speaks to the almost otherworldly mystery of an aerial view of the Caribbean archipelago, while at the same time calling into question a deep-seated hierarchical perspective stemming from France’s history as a powerful colonizing force in the Caribbean. In 1902 the eruption of the volcano Mount Pelée on the island of Martinique, destroyed the town of Saint-Pierre, killing approximately 30,000 people in a matter of minutes. Poignant photographic images of the “worst volcanic disaster of the early 20th century” show the volcano’s dusty plume looming above the sparkling waters of the Caribbean; these visual documents allude to the complex and loaded sentiments of de Gaulle’s quote—the duality of perspective. The French Caribbean cannot be defined solely by its beauty nor by its historical trauma; through this exhibition, we aim to contribute to a contemporary, multi-layered understanding of this region.

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Dust Specks on the Sea se concentre sur les œuvres sculpturales de plus d’une douzaine d’artistes contemporains de Guadeloupe, de Martinique, de Guyane française et d’Haïti et aborde les différentes positions de la condition postcoloniale dans cette région. Le titre de l’exposition, Taches de poussière sur la mer, est tiré d’une citation de l’ancien président français Charles de Gaulle, décrivant sa vue des îles françaises des Caraïbes depuis un avion en 1964. La description de De Gaulle évoque le mystère presque surnaturel d’une vue aérienne de l’archipel des Caraïbes, tout en remettant en question une perspective hiérarchique profondément ancrée, issue de l’histoire de la France en tant que puissante force colonisatrice dans les Caraïbes. En 1902, l’éruption du volcan de la montagne Pelée sur l’île de la Martinique a détruit la ville de Saint-Pierre, tuant environ 30 000 personnes en quelques minutes. Des images photographiques poignantes de la “pire catastrophe volcanique du début du 20e siècle” montrent le panache poussiéreux du volcan se détachant sur les eaux scintillantes des Caraïbes ; ces documents visuels font allusion aux sentiments complexes et chargés de la citation de de Gaulle – la dualité de la perspective. Les Caraïbes françaises ne peuvent pas être définies uniquement par leur beauté ou par leur traumatisme historique ; à travers cette exposition, nous souhaitons contribuer à une compréhension contemporaine et multicouche de cette région.

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