Exhibition – Edrin Symonette – Balance

Originally conceived as a response to the Refuge open call for works, Edrin Symonette’s “Balance” (2020) will offer a space for opening up our conceptions of what citizenship can look like in The Bahamas. The Project Space (PS) exhibition will serve as the NAGB’s offering for this year’s Transforming Spaces series of exhibitions. Stay tuned for the opening date when the NAGB reopens!

About the exhibition

Taking his trademark life-casts of people in his everyday life, Symonette casts the heads of two Haitian-Bahamian twins in Eleuthera at North Eleuthera High School where he teaches- balancing them on a see-saw of sorts atop a casuarina stump. Symonette’s sculptural finds its own balance between the importance of process and a locally embedded understanding of material. Casting people’s skin is an intimate act – one must get up close and personal, in every crevice and wrinkle in a way that we rarely look at even at ourselves.

Do we know our own skin as intimately as someone else could get to know our skin through this process? How often do we have a chance to get this close to another? It isn’t just the physical process that Symonette uses to engender closeness and to break down societally enforced barriers, he also uses conversation as an intimate part of his making process through informal and formal interviews and discussions with his subjects. His trademark closeness gives the casts and his chosen subjects a chance to retain their humanity through his close contact in the work. 


Conçu à l’origine comme une réponse au Call for Artists du Refuge, «Balance» (2020) d’Edrin Symonette offrira un espace pour élargir nos conceptions de ce à quoi la citoyenneté peut ressembler aux Bahamas. L’exposition Project Space (PS) servira d’offre au NAGB pour la série d’expositions Transforming Spaces de cette année. Restez connecté pour la date d’ouverture de la réouverture du NAGB!

A propos de l’exposition :

Prenant ses marques de vie de personnes dans sa vie quotidienne, Symonette jette la tête de deux jumeaux haïtiens-bahaméens, à Eleuthera au lycée North Eleuthera où il enseigne, il les équilibre sur une sorte de balançoire au sommet d’une souche casuarina. La sculpture de Symonette trouve son propre équilibre entre l’importance du processus et une compréhension locale de la matière. Le moulage de la peau des gens est un acte intime – il faut se rapprocher et se rapprocher de chaque crevasse et ride s’approcher si près, comme nous ne l’avons jamais fait.

Connaissons-nous notre propre peau aussi intimement que quelqu’un d’autre pourrait apprendre à connaître notre peau grâce à ce processus? Combien de fois avons-nous une chance de nous rapprocher de cela? Ce n’est pas seulement le processus physique que Symonette utilise pour engendrer la proximité et pour briser les barrières socialement imposées, il utilise également la conversation comme une partie intime de son processus de création à travers des entretiens informels et formels et des discussions avec ses sujets. Sa proximité caractéristique donne aux moulages et aux sujets choisis une chance de conserver leur humanité grâce à son contact étroit dans l’œuvre.

Event Details
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