Call for Papers — Recognition and Recovery of Caribbean Canadian Cultural Production

Though the politics of institutional recognition has taken on a renewed urgency in Canada’s creative industries, projects of recovery of archives produced by historically marginalized communities in Canada have also begun to emerge. For example, Karina Vernon’s regional Black literary reclamation has helped in the repositioning of Canada in relation to Black diasporic literary historiography, and David Austin’s work has helped to popularize Caribbean Canadian internationalist radicalisms in Montreal during the 1960s.

Even when we have the recovery of Caribbean Canadian cultural production through the recuperation of Black Canadian literary history by the archival works of Lorris Elliott or George Elliott Clarke, for example, there are still trails of inquiry to be pursued, namely, how many self-published Caribbean Canadian writers fall beneath the radar of institutional recognition? What are the terms through which recognition is given to Caribbean Canadian writers and artists? To what extent does the critical privileging of anglophone Caribbean cultural production obscure works by other language groups from the Caribbean? Are there provinces in Canada and countries in the Caribbean that attract more attention than others in Caribbean Canadian critical discourse?

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Bien que la politique de reconnaissance institutionnelle ait pris une nouvelle urgence dans les industries créatives du Canada, des projets de récupération d’archives produites par des communautés historiquement marginalisées au Canada ont également commencé à voir le jour. Par exemple, la récupération régionale de la littérature noire de Karina Vernon a contribué à repositionner le Canada par rapport à l’historiographie littéraire de la diaspora noire, et le travail de David Austin a aidé à populariser les radicalismes internationalistes des Canadiens d’origine caraïbe à Montréal dans les années 1960.

Même lorsque la production culturelle des Canadiens d’origine caribéenne est récupérée par le biais de l’histoire littéraire des Noirs canadiens grâce aux travaux d’archives de Lorris Elliott ou de George Elliott Clarke, par exemple, il reste encore des pistes à explorer : combien d’écrivains canadiens d’origine caribéenne autoédités échappent au radar de la reconnaissance institutionnelle ? Quels sont les termes par lesquels la reconnaissance est accordée aux écrivains et artistes canadiens des Caraïbes ? Dans quelle mesure le privilège critique de la production culturelle anglophone des Caraïbes occulte-t-il les œuvres d’autres groupes linguistiques des Caraïbes ? Y a-t-il des provinces du Canada et des pays des Caraïbes qui attirent plus d’attention que d’autres dans le discours critique canadien caribéen ?

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